maanantai 9. helmikuuta 2015

Vähiin käy..

..ennen kuin loppuu. No joo, koska nämä odotuksen viimeiset viikot ovat - hmm, mites sen nyt muotoilisi nätisti - aika ärsyttäviä, ilo pitää repiä ihan kaikesta. Tänään kalenteri näytti tältä:



Laskettu päivä ja tämänhetkinen päivämäärä mahtuvat samaan kuvaan, jipii! Nyt on siis menossa viikko 35+5. Eikä olisi kuin kaksi viikkoa hiihtolomaankaan. Sen jälkeen alkaakin oikeasti jännät paikat.

Kävin neuvolassa viime perjantaina (35+2). Varsinaiset raskauteen liittyvät aiheet alkavat ilmeisesti loppua, koska puhuimme mm. Jari Sillanpään juhlakonsertista. Tavanomaisten mittausten lisäksi terveydehoitaja tarkasteli vauvan tarjontaa ja olisiko hän ehkä "laskeutunut". Pää alaspäin hän siellä kököttää eikä terveydenhoitaja saanut päätä enää liikkumaan. Tästä laskeutumis-asiasta minulla ei ole mitään kokemusta, neljä aiempaa ovat kiinnittyneet vasta siinä kohtaa, kun ovat päättäneet lähteä syntymään eli ns. laskeutuminen on minulle ihan uusi juttu. Tosin paineen tunne ja painava olo ovat kyllä tässä raskaudessa ihan uudella tasolla: koskaan ennen en ole tuntenut oloani näin tukalaksi tai vatsaa näin raskaaksi. Yöllä vessaan nouseminenkin on ihan hirvittävän kankeaa, sängystä nousemiseen ja vertymiseen menee aina hetki. Viimeiset viikot saattavat kulua puhisten.

Sf-mitta oli 31,5, puoli senttiä pienempi kuin aiemmissa raskauksissa mutta hyvin samoissa mitoissa silti. Hemoglobiinia ei mitattu ollenkaan, mikä vähän kyllä harmittaa nyt, sillä sydämentykytykset ja hengästyminen ovat pahentuneet taas, tosin nehän voivat johtua monesta muustakin jutusta. Jos sitä jonkin kauppareissun yhteydessä pääsisi mittauttamaan hb:n, ihan varmuuden vuoksi.  


2 kommenttia:

  1. Viimeiset viikot on aina täälläkin vietetty ähisten ja puhisten, toivottu että tulisi jo. Jokaisen raskauden jälkeen minä olen kyllä kamalasti ikävöinyt kuitenkin sitä isoa mahaa ja niitä potkuja. Jaksamista ja tsemppiä loppu raskauteen! Minä täällä elän hengessä mukana, mä olen NIIN vauva ihminen! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin minullekin on aina käynyt! :) Kiitos kovasti, kyllä tämä tästä.

      Poista